KaiHaavisto Suoraa puhetta

Havaintoja Euroopan matkalta – Rekkamiesten haastattelu

  • Havaintoja Euroopan matkalta – Rekkamiesten haastattelu

Sisältö perustuu rekkamiesten mielipiteisiin sekä omiin arvioihin suomalaisesta kuljetuslalasta tänään. Aiheesta voisi kirjoittaa enemmänkin, mutta tässä tiivistettynä viikon anti. Vaikka alani on nykypäivänä aivan muu, niin politiikassa mukana olevana haluan käytännön kokemuksia eri aloilta. Se auttaa tulevaisuudessa ymmärtämään enemmänkin myös tätä alaa, jos pääsee politiikassa eteenpäin. On niin sanotusti käytännön kokemus, eikä mikään mututuntuma, kuten nykyisellä liikenneministerillämme Merja Kyllösellä. Hänenkin kannattaisi ehkäpä hypätä vaikka yhdelle reissulle kyytiin ja lentää takaisin. Itse  tutustuisin kansanedustajana mahdollisimman moneen alaan käytännössä.

Sain nyt taas mahdollisuuden ajaa lentorahti kuorman Ruotsin kautta Saksaan ja Hollantiin.

Reissu tehty. Naantalista 22:30- laivalla Kapelskäriin (Keppisaari) 06:00 Ruotsi läpi

Malmön Nordolink- laivaan klo 16:00 (Vanha Finnlinesin laiva, joka kulki sompasaaresta-Lyypekkiin. Laivan nimi Finntrader)Yöllä ajo Saksan Haigeriin ja sieltä kohti Hollantia. Hollannista takaisin Travemundeen yölähdölle Finnlinesin laivalla klo 04:00 (Finnlady) Taukoja toki tuli pidettyä kaksi päivää, mutta kirjoitukseni agenda ei liity matkaan sinänsä, vaan havaintoihin sekä rekkamiesten mielipiteisiin Suomesta ja Suomen nykytouhusta.

Kuten tällakin kertaa olivat suomalaiset rekkamiehet vähentyneet radikaalisti Saksan ja Suomen välisellä laivamatkalla (Trave-Vuosaari) Ennen suomalaisia oli valtaosa. Mutta ajat muuttuvat ja kuskit vähentyvät.

Vietin iltaa kuskien messissä, joka on muuten ainoa paikka jossa saa polttaa tupakkia sisätiloissa. Rekkamiesten messi on paikka jossa vaihdetaan mielipiteitä, kuulumisia, ryypätään ja välillä tapellaankin keskenään, sekä välillä ulkomaalisten kuskien kanssa. Messissä jonka sisätilojen muoto on suorakaiteen muotoinen, on selkeä istumajärjestys. Suomalaiset istuvat ison pöydän ääressä ja sitä lähellä olevalla sohvaryhmällä. Muut istuvat sitten missä mitenkin. Käytäntö on vakiintunut pitkän ajan kuluessa.

Suomalaiset ja hollantilaiset tulevat parhaiten toimeen keskenään. Laivoilla on ollut verisiä taisteluja, mutta tilanne on onneksi hieman rauhoittunut. Keskinäistä mulkoilua on puolin jos toisin. En ymmärrä miksi näin tapahtuu, kun kaikkien pitäisi yrittää tulla toimeen keskenään. Syy ei aina ole suomalaisissa, vaan aina joukkoon mahtuu joku joka vetää niinsanottua rähinäviinaa ja sitten alkaa tapahtua. Kansalaisuudet joita noin 100 m2 messissä istuu on useita. Pääsääntöisesti edustettuna ovat suomalaiset, venäläiset, virolaiset, hollantilaiset, saksalaiset, puolalaiset, tsekkiläiset, latvialaiset, liettualaiset. Joskus myös romanialaiset, turkkilaiset, espanjalaiset, portugalialaiset. Edustettuna on koko Euroopan sekä itä-euroopan kansallisuudet. Ei ole ihme, että rähinöitä tulee, jos noin 85% on juovuksissa enemmän tai vähemmän.

Kyselin tuona yönä kuljettajilta, miten he suhtautuvat noin yleisestiottaen Euroopan unioniin. Vastaus oli selvä. Mikään ei ole enää niinkuin ennen. Ainoa positiivinen puoli oli se, että eurolla voi maksaa ympäri Eurooppaa. Useat olivat sitä mieltä, että jos nyt pitäisi valita, he valitsisivat Eu:sta eroamisen sekä oman valuutan takaisin. Vaikka rajoilla joutuikin ennen tekemään paperitöitä, on sekin parempi kuin vapaa liikkuvuus.

Muutamia havaintoja, joita laitoin merkille: Eräs vanhempi kuljettaja tokaisi, että Saksassa on tänä vuonna 2013 palkattu 15 000 BAG:tä entisten lisäksi valvomaan rekkaliikennettä. BAG:n tehtävänä on kuljettajien sekä liikenteen lakien noudattamisen valvominen, tietullien periminen, markkinoiden valvonta Saksan sekä ulkomaalaisten välillä. Tarkoittaa siten sitä, että Saksa haluaa turvata Saksan kuljetusalan markkinat ohjamalla maksuja ulkomaalaisille kuljetusliikkeille. Lisäksi tilastojen tekeminen. Jokaisesta rekka-autosta jää tilastotieto Saksan BAG:lle. Keskimäärin noin 400 kilometrin matka maksaa 100 euroa. (Viitteellinen arvio)

Saksan teillä liikkuu päivittäin noin 1,3 miljoonaa ulkomaalaista rekkaa. Tulot Saksan valtiolle tiemaksuista ovat valtavat.

Tilastotioedoista selviää, miten suomalaisten liikenne Eurooppaan on vähentynyt radikaalisti.

Linkki: http://www.bag.bund.de/SharedDocs/Downloads/DE/Statistik/Lkw-Maut/13_Monatstab_04.pdf?__blob=publicationFile

Muita havaintoja ammattimiesten suusta: Eu:n tuet. Rekkamihet ovat raivoissaan Suomen hallitukselle Eu- tuista. Samalla kun suomalaisilta viedään mahdollisuudet tasavertaiseen kilpailuun, maksetaan tukia ja muita maksuja Eurooppaan kohtuuttomia määriä. Tällaiset kohtuuttomuudet vaikuttavat ihmisten mielipiteisiin. Asioita verrataan omaan tilanteeseen ja monesti kuljetusalan alasajo Suomessa koetaan myös vertailukohteena esimerkiksi Kreikan tukipaketteihin. Tosin kuljetusalalla ja tukipaketeilla ei sinänsä ole mitään tekemistä keskenään, vaan yleisesti kannetaan huolta omasta työstä ja sen riittävyydestä.

Helpotusta kuljetusalalle kaivataan paljon. Tässä muutama asia:  Valvontaa lisää Suomen kabotaasiliikenteeseen. Kabotaasia ei kuljetusyrittäjien mielestä saisi poistaa, sillä se lisäisi epätervettä kilpailua. Suomalaisten liikennöitsijöiden on nykytilanteessa lähes mahdotonta kilpailla muiden halvempien maiden kanssa. Siksi olisikin tärkeää asettaa ulkomaalaisille kuljetusliikkeille tietullimaksut tasaamaan epäsuhtaa. Näin tekee saksa. Miksi Suomi ei voisi turvata kansallista liikennettään? On paljon keinoja, joilla voisimme turvata työpaikkamme tulevaisuudessakin.

Venäjältä suuntauva rekkaliikenne mahdollistaisi rajalle ylimääräisen ylitys/ Suomen maan läpiajomaksun. Suomen läpiajomaksu venäläiselle rekkaliikenteelle voisi olla noin 50 euroa per ylitys. En ymmärrä miksi Suomi ei peri tienhoitoon maksuja ulkomaalaisilta? Niinhän tekevät muutkin Euroopan maat. Suomi ei hyödy mitenkään venäläisestä rekkaliikenteestä. Päinvastoin se rasittaa tiestöämme. Kuka maksaa kulut? Helppo vastaus: Sinä veronmaksaja maksat.

Lisäksi rajalle pitää palauttaa 200 l -sääntö. Eli yli kahdensadan litran tuomisesta Suomen rajan yli asetetaan ylimääräinen polttoaineveromaksu. Nyt venäläinen rekka saa tankata vaikka 1000 litraa polttoainetta ja ajaa sillä Suomen sisäistä liikennettä halvemmalla. Näin voitaisiin edes hieman tasata kilpailua.

Ulkomaalaisille kuljetusliikkeille, jotka ajavat Suomen sisäistä liikennetta, velvoitetaan maksamaan verot Suomeen kustakin kabotaasikuljetuksesta jota he ajavat. Kilpailua tasataan näin kotimaisten yrittäjien ja ulkomaalaisten välillä. Nyt kabotaasia ajetaan halvemmalla. Tämä ei koske ulkomailta Suomeen suuntautuvaa tai Suomesta pois suuntautuvaa liikennettä. Kyse on siis Suomen sisäisestä liikenteestä, jonka Ulkomaille rekisteröity ajoneuvo suorittaa.

Keinoja on paljon, kun vaan tahtoa riittää. Suomen valtio, ulkoministeriö, sisäministeriö ei tee sen vuoksi asioiden eteen mitään, koska vanha Venäjän pelko on vallalla. Esimerkkinä tästä Venäjän pelosta: Tämänkin kuulin kuljettajalta, joka kertoi seuraavaa: TullessaanTurusta Viking linella Ruotsista, oli satamassa poliisin ratsia. Kuljettaja ihmetteli miksi kaikki Venäläiset rekka-autot päästetään läpi puhalluttamatta. Kuljettaja kertoi poliisille, että siellä on muutamalla varmasti promilleja ja miksi heitä ei puhalluteta ja tutkita autoja ollenkaan. Poliisi oli tähän vastannut kuljettajalle, että he lopettivat venäläisten rekka-autokuskien tutkimisen ja puhalluttamisen sisäministeriön ja ulmoministeriön käskystä. Poliisi kertoi, että tätä hän ei saisi sanoa, mutta tällaiset ohjeet he saivat. Kysymys kuuluukin, että onko tämä oikein? Onko Venäjän pelko niin suuri, että tällaista annetaan tapahtua?

Tähän voisi vastauksen antaa Sisäministeriö tai Ulkoministeri. Kumman ministeriön toimialaan se nyt sitten kuuluukaan. Tätä ei varmasti tulla myöntämään, mutta näin tapahtui, mikäli kuljettajaan on uskominen.

Muita havaintoja oli epäusko suomalaisten puolesta ja miten työtä riittää tulevaisuudessa.

Kyllä toivoisin, että suomalainen kuljetusala pärjäisi tulevaisuudessa ja Suomen valtio alkaisi hieman ajattelemaan enemmän suomalaisten etuja maailmalla. Niinhän tekevät muutkin kansat.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat