KaiHaavisto Suoraa puhetta

Kuljetusalan ammattikuljettajat ja yrittäjät - laitetaan homma kuntoon!

  • Kuljetusalan ammattikuljettajat ja yrittäjät - laitetaan homma kuntoon!

Tässä yksi teemoista, jota ajan monen muun asian lisäksi. Koen tämän kuitenkin yhdeksi tärkeimmäksi asiaksi, jonka vuoksi lähdin mukaan. Suomi on pitkä maa. Toimiva logistiikka on elinehto! Suomalainen kuljetusalan yrittäjäjien kannattavuus on heikentynyt, ulkomaisen "halpatuonti" kuljetusten vuoksi. Ulkomaanliikennettähän on normaalisti joka maassa, niin myös Suomessa. Ajoneuvoja kulkee maiden välillä.

Tässä kannanotossa on kyse siitä, että Suomessa rikotaan Suomen sisäisiä kuljetuksia. Kabotaasilla on tarkoituksena turvata kansalliset kuljetusmarkkinat, rajoittamalla ulkomaisen kuljetusyrityksen ajoja Suomen sisäisissä kuljetuksissa.

Nyt valvontaa ei ole tai on hyvin vähän. Tämä johtuu paljolti siitä, että liikkuva poliisi lakkautettiin. Liikkuvan poliisin lakkauttaminen oli yksi järjettömimmistä teoista, mitä Suomessa on tehty. Valvontaan jäi suuri tyhjä aukko, jota ei ole paikattu millään tavalla. Hallitus ei ole tehnyt mitään asioiden ratkaisemiseksi. Olen vuosia käynyt keskustelua ja välillä eduskunnassa puhumassa kansanedustajille asiasta, mutta mitään ei ole tapahtunut. Liikennevaliokunnan kanssa olen käynyt kahteen kertaan keskustelua 2013 -ja 2015 välillä. Nyt ajattelin, josko kannatusta löytyisi sen verran, että pääsisin tekemään itse asioita, kun niitä ei tunnu muut tekevän. Kansanedustajat lupasivat tehdä jotain asialle ja informoida minua asiasta. Yhtään yhteydenottoa ei kuitenkaan asiasta tullut. Ainoa keino on siis itse pyrkiä / päästä eduskuntaan ajamaan kuljetus -ja logistiikan työntekijöiden sekä yrittäjien asiaa.

Tarkennuksena sen verran, että pelkästään kabotaasin valvonnalla emme ratkaise kuljetusalan ongelmia. Kyseessä on paljon laajempi kokonaisuus, joka liittyy esimerkiksi polttoaineverotukseen jne. Polttoainekulut ovat yksi suurimmista kulueristä. Kilpailun tasaaminen ulkomaisen -ja kotimaisen yrityksen välillä on yksi elinehto, kotimaisen kuljetusalan markkinoiden säilyttämiseksi Suomessa.

1. Pyrkisin liikennevaliokuntaan 

2. Ottaisin aktiivisesti kantaa kuljetusalan ongelmiin

3. Kävisin virkamiehet läpi ja näyttäisin faktoja

3. Kävisin alan yrittäjien luona selvittämässä, miten asiat saataisiin oikealle tolalle

4. Menisin rekankuljettajien kyytiin tekemään selvitystyötä. 

Ala ei ole minulle uusi, sillä olen ajanut itse rekalla 26 eri maata. Olen myös ollut Cemt -töissä Saksassa. Kotimaan kuljetukset ovat myös minulle erittäin tuttuja. Tunnen logistiikan -ja kuljetusalan erinomaisesti, joten minulla on alan vankka kokemus. Nykyään olen toimitilakonsultti, mutta jonkin verran edelleen logistiikan parissa ainakin kiinteistöjen osalta.

Ala lukuina


Noin 150 000 henkilöä saa elantonsa maantiekuljetusalasta
Tavaraliikenneyrityksiä on noin 9 000
Linja-autoliikenteen yrityksiä on noin 800
Luvanvaraisessa ammattiliikenteessä on noin 40 000 kuorma-autoa

Maantieliikenne on tärkein kuljetusmuoto Suomessa niin tavaroiden kuin ihmisten kuljetuksissa. Suomessa kuljetettiin vuonna 2011 tavaraa maanteitse 313 miljoonaa tonnia eli joka päivä keskimäärin lähes miljoona tonnia. Kaikista kuljetettavista tavaroista yli 90 % kuljetettiin maanteitse. Tehtaat pysähtyisivät ja kotitaloudet jäisivät ilman jokapäiväisiä tuotteitaan, jos tavarakuljetukset katkeaisivat. Kaikki kaupoissamme olevat tavarat kuljetetaan kuorma-autoilla.

Kaikista maanteitse kuljetetuista tavaralajeista laskettu keskimääräinen kuljetusmatka oli vuonna 2011 59 km. Pisimmät keskimääräiset kuljetusmatkat olivat paperimassalla ja selluloosalla 212 km sekä jauhoilla, sokerilla, kahvilla, valmistetuilla hedelmillä ja vihanneksilla, muilla helposti pilaantuvilla elintarviketeollisuuden tuotteilla ja ruokaöljyllä 187 km. Kuorma-autoliikenteen kuljetussuoritteesta oli vuonna 2010 55 % teollisuuden, 18 % kaupan ja 15 % rakennusalan kuljetuksia.

Kuljetus- ja logistiikka on merkittävä taloudellinen asia, joka pitää pitää kansallisissa käsissä, alan työpaikkojen sekä yrittäjien kannattavan toiminnan turvaamiseksi,

Laitetaan siis homma kuntoon. Laita jakoon, mikäli pidit tästä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Mitä mieltä olet suomalaisten kuljetusyritysten toiminnasta ulkomailla? Eikös sitä tulisi rajoittaa tasapuolisesti?

Käyttäjän KaiHaavisto1 kuva
Kai Haavisto

Tomi, kannattaa ottaa selvää! Tarkoituksena ei ole rajoittaa ulkomaista liikennettä, vaan puuttua rikolliseen toimintaan. Suomessa saa ajaa ihan normaalisti, kuten ennenkin. Nyt vaan on niin, että Suomessa ajaa, Suomen sisäisiä kuljetuksia sellaiset ajoneuvot, joilla ei ole täällä oikeutta ajaa, joko puutteellisten asiakirjojen, ajoneuvojen, kuljettajan papereiden tms. vuoksi.

On myös tullut ilmi, että Suomessa on jopa kuukausia ulkomaisia ajoneuvoja, ilman lupaa ajamassa Suomen sisäsiä kuljetuksia yli kabotaasirajan.

Suomalaiset ulkomailla suoruittavat lainmukaista toimintaa, sillä sakkosanktiot ovat erittäin suuria pelotteita. Suomen sakotuskäytäntö on pientä muihin Euroopan maihin nähden. siksi sakotusoikeus -ja suuremmat sanktiot pitää ottaa Suomessakin käyttöön.

Suomessa pitäisi ottaa esim. Hallintomaksu, joka perustuu yrityksen liikevaihtoon. Kun rikollista toimintaa tapahtuu, hallintomaksu voi jopa nousta useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin, kuten Ruotsissa.

Tiedoksi, että minulle ei kannata syöttää kysymyksiä, missä ei ole järkeä. Olen ollut alalla vuodesta 1985 -lukien.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Tottakai rikollinen toiminta pitää lopettaa. Noita samoja rötöksiä tapahtuu jossain määrin myös kotimaisten taholta joten siinäkin kannattaa käsitellä asioita tasapuolisesti. Alalta löytyy kokemusta myös täältä. Aika hurjaa touhua ajottain, entisaikaan toki vielä enemmän.

Käyttäjän KalleSalo kuva
Kalle Salo

Mitäs kuljetuspuolen ihmisenä olet mieltä seuraavasta konkreettisesta ehdotuksesta turhan pelleilyn karsimiseksi.

- Liikenteen ammattipätevyys ja liikenneluvat poistetaan.
- LT korttiluokka poistetaan ja muiden korttiluokkien lisälajit poistetaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset