KaiHaavisto Suoraa puhetta

Vetoomus ammattikuljettajille ja yrittäjille – ammattilainen palveluksessanne

Suomen työllisyysaste laskee laskemistaan. Kuljetusalalla on uusjako käynnissä. Suomeen virtaa itä-Euroopasta halvempaa kalustoa suorittamaan kuljetuksia. Valvonnan riittämättömyys, kuljettajien ammattitaito, työ- ja lepoaikarikkomukset, polkuhinnat, laittomat kuljetukset ja muut ovat omiaan aiheuttamaan suomalaisen ammattikuljettajan ja yrittäjän kilpailukyvyn heikkenemisen ja lopulta konkurssin ja sitä kautta työttömyyden. Itä-Euroopasta suuntautuvaa laitonta liikennettä ei valvota kuin marginaalisesti. Tulli tekee hyvää työtä, mutta heilläkään ei ole keinoja valvoa riittävästi. Tila huononi dramaattisesti kun liikkuva poliisi lakkautettiin. Tavallisella poliisilla ei ole ammattitaitoa tarkastaa asiakirjoja, saatikka tulkita digipiirtureita. Kielimuuri on myös ongelma, joten poliisi ei kiinnitä huomiota ulkomaiseen raskaan liikenteen ongelmiin. Helpompaa on pysäyttää suomalainen autoilija, kun on selvää, että puhutaan ainakin samaa kieltä.

Suomessa on noin 100 000 työpaikkaa kuljetusalalla, joka on merkittävä määrä työpaikkoja. Paperi – ja sellutehtailta on työpaikkoja menetetty vuosina 2008–2013 jo noin 70 000 työpaikkaa. Kuljetusala näyttää olevan seuraava kärsijä. Kysymys kuuluu! Haluammeko, että kuljetus- ja logistiikasta häviää alan työpaikat sen vuoksi kun asioille ei tehdä etupainotteisesti mitään. Kun alan työpaikat ovat vaarassa menettää, pitää asioihin reagoida jo nyt ja heti! Siksi on erittäin tärkeää, että saamme eduskuntaan ja työvaliokuntaan sellaisia kuljetusalan ammattilaisia, joilla on kompetenssia hoitaa asioita eteenpäin.

Pidän itseäni sellaisena henkilönä. Olen toiminut noin 17 vuotta koti- ja ulkomaan liikenteessä. Tunnen kuljetus- ja logistiikan kuin omat taskuni. Väitän tässä ja nyt, että minulla on enemmän ammattitaitoja kuin edellisillä liikenneministereillä, sillä yksikään heistä ei ole ollut sillä alalla. Lisäksi minulla on kokemusta tietoteknisistä ratkaisuista ja viestintään liittyvistä asioista.

Vetoan nyt kuljetusalan ammattilaisiin Uudellamaalla, joita on noin 20 000. Jos haluatte kovan ammattilaisen ja työmyyrän, joka tekee eikä lupaa, tässä on sellainen kaveri.

Lupaan, että olen käytettävissä aina kuljetusalan asian hyväksi.

Ministeri Risikko näköjään otti jo ehdotuksemme talvirengaspakosta ulkomaiselle rekkaliikenteelle ja laittoi sen eteenpäin ministeriöön päätettäväksi. Tämä ei suinkaan ollut Ministerin idea, vaan kuljetusalan vetoomuksemme aikaansaannos.

Nyt tarvitaan tekoja, ei puheita. Jos työpaikkasi on sinulle tärkeä, jaa tätä vetoomusta kaikille ammattikuljettajille.

Olen havainnut, että moni kansanedustajaehdokas on käyttänyt laatimaani vetoomusta hyväkseen vaalikampanjoinneissaan, ymmärtämättä edes mitä vetoomuksessa on tarkoitettu. Tämä on äänten kalastelua, vaikka todellisuudessa asia unohtuu saman tien kun perävalot vilkkuu.

Olen käynyt useaa otteeseen eduskunnassa tapaamassa mm. Eduskunnan liikennevaliokunnan jäseniä. Kertaakaan en ole huomannut, että asioille olisi tehty jotain, saatikka annettu ulos mitään lausuntoa. Mikä sellainen liikennevaliokunta on? Liikenneministerin tehtävä annetaan palkintovirkana, jos saa hyvin ääniä, riippumatta siitä onko tausta mikä tahansa. Eikö tehtäviin pitäisi valita sellaiset henkilöt, joilla riittää ammattitaito ja tieto, miten asioita hoidetaan.

Sunnuntaina nähdään mitä kansa päättää, vai jatkuuko sama meno kuin ennenkin.

Jos et kannata puoluetta, niin antaisitko äänesi vaikka henkilölle.

Jaa eteenpäin, mikäli näet tämän tarpeelliseksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset