*

KaiHaavisto Suoraa puhetta

Anne Berner – liikennevaliokunta eivät vastanneet avoimeen kirjeeseeni

  • Anne Berner – liikennevaliokunta eivät vastanneet avoimeen kirjeeseeni

Viittaan uuden Liikenneministeri Anne Bernerin lausuntoon Kauppalehden uutisessa, höllentää kabotaasia Suomessa. Linkki lopussa kauppalehden uutiseen ja avoimeen kirjeeseeni

Ilmeisesti Anne Berner ei halua tai ymmärrä kuljetusalaa kun niitä asioita ei kysy kuljetusalan ammattilaisilta.

Päätös höllentää kabotaasia, johtaa lukuisiin konkursseihin. Onko se suomalaisen yrittäjän etujen mukaista? Anne Berner voisi ottaa asioista ensin selvää, ennen kuin antaa lausuntoja, josta ei hänellä ole ymmärrystä tai ammattitaitoa arvioida, mikä on oikein ja mikä väärin. Suomessa harjoitetaan laitonta kabotaasia, jota ei valvota. Luvut ovat suuria. Lisäksi kabotaasi ei rajoitu lyhyeen konttiliikenteeseen, kuten uutisessa hän ilmaisee. Laiton kabotaasi on laajasti koko Suomen kattava.

Huolintaliikkeet ovat tässä mukana. Anne Berner on todennäköisesti kysynyt huolintaliikkeiltä neuvoja. Huolintaliikkeet, jotka ajattavat nykyään valtaosin Suomen kuormia ulkomaisilla halpatuontiyrityksillä, aiheuttavat laittomalla kabotaasilla kotimaisten yritysten konkursseja. Anne Bernerin yritys: Vallila Interior, todennäköisesti käyttää huolintaliikkeitä oman yrityksensä tuotteiden maahantuontiin ja on näin ollen heidän asiakkaansa. Näyttää vahvasti siltä, että hänen yrityksellään on ”oma lehmä ojassa” Liikenneministeri hyötyy tästä kabotaasin höllennyksestä itse, oman yrityksensä kautta.

Lähetin kirjallisen avoimen kysymyksen Liikenneministerille asiasta, mutta en ole saanut vastausta. En ole saanut vastausta myöskään uudelta Eduskunnan liikennevaliokunnalta.

Suomalainen kuljetusyrittäjyys on elinehto Suomelle. Se työllistää noin 200 000 henkilöä. Teollisista työpaikoista on hävinnyt muutamassa vuodessa 70 000 työpaikkaa. Rakennusalalta on hävinnyt kymmeniä tuhansia työpaikkoja. Nyt on vuorossa kuljetusala.

Kuka maksaa kohta veroja, sosiaaliturvamaksuja, eläkkeitä jne. Missä on vastuu työpaikoista, jos me emme huolehdi kotimaisista työpaikoista ja hyvinvoinnista?

Tämä on minusta pöyristyttävää.

Avoin kirjeeni Anne Bernerille sekä liikennevaliokunnalle:

http://kaihaavisto1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/197563-avoin-kirje-eduskunn...

Uutinen Kauppalehden uutisointiin höllentää kabotaasia:

http://app.kauppalehti.fi/uutiset/suomi-taipuu-kabotaasiliikenteen-saadosten-lievennyksiin/CxjcdyXD?ext=ampparit

PS. Kuvan mukainen Girteka hoitaa Inex Partnersin tuontikuormat pääosin. Kuljettajina on kaksi kuljettajaa, jotak ovat usein Bulgarista tai Romaniasta. Palkka noin 300-700 euroa/ kk.

Suomi ostaa siis halpatuontia, välittämättä siitä, ovatko palkkausasiat lainmukaisia

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän KaiHaavisto1 kuva
Kai Haavisto

Kyseinen Girteka on perustanut Suomeen kuljetusliikkeen. Kuka valvoo, että heille maksetaan Suomen TES- pakkaa??

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Anne Berner ei tietenkään vastannut kirjeeseesi. Hän ei ymmärrä ministeriönsä asioista hevon kakkaa. Sipilä asetti poikkeuksellisesti valtiosihteerin sekä valvomaan Anne Berneriä että kertomaan, mitä Annen milloinkin tulee olla mieltä.

Älä siis sinä odota turhia. Tyhjän saa pyytämättäkin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Oikeus(?)kanslerin kannanoton mukaan ministerillä ei ole aina velvollisuutta vastata hallintoalamaisten kirjeisiin, joten saatat jäädä vastausta vaille ja koneisto on toiminut niin kuin vallanpitäjien mukaan pitääkin.
http://www.rautatiematkustajat.fi/Kanslerivastaus.pdf

Johtopäätöksesi on tosin liian äkkinäisesti tehty. Kansanedustajienkin kysymyksiin on laillista vastausaikaa 21 päivää kysymyksen saapumisesta, joten itse odottelisin kuukauden verran ennen kuin uskaltaisin päätellä vastauksen jäävän todennäköisesti tulematta.
http://valtioneuvosto.fi/tietoa/valtioneuvosto-ja-...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset