*

KaiHaavisto Suoraa puhetta

Avoin kirje Helsingin Poliisilaitokselle

Helsingin keskustassa on yli 12 metriselle raskaalle ajoneuvolle ajokielto ilman erikoislupaa. Kuitenkin päivittäin virolaiset, latvialaiset, liettualaiset – ja muun maalaiset rekat rikkovat tätä kieltoa. Rekkojen pituus on 17 metriä.  Seuraan asiaa lähes päivittäin. Päivällä, illalla –ja yöllä. Tämä ei ole enää yksittäistapaus, vaan jatkuvaa oikomista keskustan kautta kun ajoneuvojen pitäisi ajaa kehäteitä pitkin.

Milloin ne ajavat pitkin Mannerheimintietä- ja kääntyvät Bulevardia pitkin kohti Länsisatamaa. Toinen reitti on Pohjoisen-Esplanadi – Lönnrothinkatu – kohti Länsisatamaa.  Kolmas reitti on Mechelininkatu kohti Länsisatamaa. Huolestuttavaa tässä on se, että joillakin saattaa olla räjähtävää –tai syövyttävää ainetta kuormassa. Jos sattuu liikennevahinko, voi olla koko keskusta vaarassa ja sen mukaan ympärillä olevat ihmiset. Jos vahinko sattuu, miten poliisi ottaa vastuun asiasta, vai ottaako?

 Olipa tuossa yksi yö Latvialainen rekka parkissa koko yön, eduskuntatalon edessä puolittain jalkakäytävällä. Lieneekö käynyt ravintolassa? Poliisi ei kiinnitä huomiota ollenkaan näihin ajoneuvoihin. Miksi? Eikö Poliisin velvollisuuksiin kuulu valvoa liikennettä – ja keskustan ajokieltoja? Laiton liikenne keskustan kautta on lisääntynyt päivittäin. Sana kulkee kuskien piirissä, kun valvontaa ei ole.

Esimerkki Kehä 1

Kehä ykkösellä on melkoinen ralli menossa. Kuvasin eilen virolaisen rekankuljettajan ajoa kehä ykkösellä. 80 – alueella vauhtia oli mittarin mukaan noin 100 km/h. Kehä ykkösen tunnelia ennen 70 km/ h alueella oli vauhtia 95 km/h. Tunnelissa on 60 km/h nopeusrajoitus ja vauhtia oli 90 km/h. Lisäksi rekka ajoi edellä ajavan takakontissa kiinni. Rekassa oli vaarallisen aineen kyltit auki. Oliko kuormassa räjähtäviä, syövyttäviä aineita? Joka tapauksessa vaarallisia aineita. Vaarallisten aineiden kuljettamisessa on omat määräyksensä.

Olen seurannut jo useita kuukausia tätä rallia. Missä Poliisi? Liikennettä ei valvota ollenkaan, varsinkaan silloin kun kyseessä on ulkomainen ajoneuvo. Suomessa on liikennesäännöt, joita luulisi raskaan liikenteen ammattikuljettajien noudattavan. Nyt näin ei tapahdu.

Koska sattuu vakava kolari? Kehä ykkösellä on ulkomaisten rekkojen osuus liikenteestä suurempi kuin kotimaisten. Mistä tämä kertoo? Se kertoo siitä, että ulkomaiset ajoneuvot ovat viemässä Suomen kuljetusmarkkinoita, samalla kun liikenteessä riski vakaviin onnettomuuksiin kasvaa. Liikennekulttuuri on ensinnäkin erilainen Itä-Euroopan maissa, kuin Suomessa ja toiseksi valvonnan puute ja tieto siitä, että sakkorangaistus on lähinnä vitsi – aiheuttaa sen, että piittaamattomuus kasvaa entisestään kun riittäviä sanktioita ja valvontaa ei ole.

Kysymys poliisille: Koska aiotte puuttua tähän ralliin – ja milloin aiotte alkamaan valvomaan laitonta kabotaasia Suomessa kun siitä on ollut lukuisia juttuja jo aiemmin. 

Tämä on esimerkki Helsingin alueelta ja sen voi kaikki havainnoida itse päivittäisessä liikenteessä. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Aivan aiheellinen kirjoitus Kai Haavistolta. Jokainen on varmaan havainnut sen että nopeusrajoitusten noudattaminen on enemmän poikkeus. Kun nykyisin lähes joka kännykässä on gps, jolla voi tarkistaa oman autonsa mittarin, ei pitäisi olla vaikeuksia pysytellä siinä 5 prosentin rajoissa (arvio sallitusta toleranssista?)

Ymmärrän hyvin sen, ettei poliisilla ole resursseja liikenteenvalvontaan mutta asia voitaisiin järjestää, jos on haluja. Liikennevalvontakameran käyttäminen ei mielestäni vaadi poliisikoulutusta. Siihen riittäisi muutaman päivän kurssi. Halukkaita satunnaisissa paikoissa kameravalvontaa tekeviä "liikkeellä olevia peltipoliiseja" löytyisi runsaasti ja palkkakin voisi olla urakkaluonteista, sopiva prosentti sakkojen määrästä. Tietenkin nämä nopeuden mittaamiseen kykenevät kamerat maksavat, mutta kuvittelisin, että kustannukset tulisivat pian takaisin ja voisihan niistä periä vuokraa.

Nykyinen poliisin kameravalvonta on lähes naurettavaa. Kameran kohdalla nopeus on kohdallaan mutta sen jälkeen nopeus nousee seuraavalle tolpalle asti.

Käyttäjän SeikkuKaita kuva
Seikku Kaita

Nopeusvalvonta on puhtaasti verotusta. Liikennevalvontaa sen sijaan voisi tehdä ihan oikeasti. Samalla voisi poistaa teiden varsilta nuo vitsikilvet, joissa taitaa lukea "automaattinen liikennevalvonta" :-)

Ulkolainen raskas liikenne pitäisi muutenkin laittaa kuriin ja järjestykseen. Nykyinen puuttumattomuus johtaa vain kotimaisiin konkursseihin ja liikenneturvallisuuden heikkenemiseen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset