KaiHaavisto Suoraa puhetta

Kaikki blogit puheenaiheesta Mainonta

Veikkauksen monopoli, mainonta ja tulospalkkiot

Veikkaus on viime viikkoina kerännyt negatiivista mediahuomiota ja ihan aiheellisesti. Syynä on ollut sen harjoittama mainonta, joka on ollut hyvin kyseenalaista varsinkin Veikkauksen oletetun yhteiskunnallisen tarkoituksen huomioiden. Tällaisissa tilanteissa syntyy tietysti helposti ajatuksia myös koko monopoliyhtiön perusteltavuudesta.

Veikkauksen asemaa voi perustella kai ennen kaikkea kahdella tavalla:

  1. Vastuullisuus peliriippuvuuden minimoimisessa.
  2. Pelibisneksen tuottojen pysyminen paremmin Suomessa sekä niiden ohjaaminen yleishyödyllisiin tarkoituksiin.

Molemmat ovat hyviä perusteluja - ainakin niin kauan kuin ne toteutuvat.

Pelikoneet pois marketeista

Valtion rahapelimonopoli Veikkauksen toiminnasta on keskusteltu runsaasti viimeaikoina. 

Veikkauksen aggressiivinen mainonta on ollut kyseenalaista. Mainonnassa uhkapelaamista on rinnastettu arkiseen kahvinjuontiin ja terapeuttihahmo on kannustanut pelaamaan Veikkauksen totoa. 

Valtiollista rahapelimonopolia on puolustettu nimenomaan vastuullisuudella ja peliongelmien ennaltaehkäisyllä.

Vallan rakkikoira herää

 

On surkuhupaisaa seurata, miten vallan vahtikoira on pöpperöisenä heräillyt pitkästä unestaan – räksyttäväksi rakiksi muuntuneena. Kun oikeistolaisimmat puolueet ovat nyt jäämässä oppositioon, on suomalainen valtamedia valpastunut ja toteaa nyt lähes yhdestä suusta, että ei tästä mitään tule. 

 

Korrektia korruptiota – Miksi en mainosta valtamediassa?

Haluanko edustaa kansaa Suomen eduskunnassa? – Mikä ettei. Sehän on suorastaan kutsumukseni ja velvollisuuteni.

Miksi en sitten mainosta vaaleissa ja valtamediassa (puolueen omaa vaalimainontaa lukuun ottamatta)? – Mietitäänpä vähän.

Rakastatko mainoksia tai pidätkö siitä, että elokuvan katselu kesken kaiken katkaistaan ja joudut seuraamaan kaupallisia tiedotteita?

Entä pidätkö tärkeänä postiluukusta tulvivia mainoksia tai katukuvaa kaunistavia banderolleja?

Valitaanko eduskuntaan paras mainos vai osaava ja tekevä ehdokas?

Pikavipit ja niiden riskit

Pikavippifirmat ovat saaneet 2000-luvulla suurta suosiota siitä syystä, koska niiden myöntämät luotot olivat alunperin vakuudettomia, ikäraja 18 vuotta ja lainan sai muutamassa minuutissa hakuhetkestä, ei tarvita muuta kuin henkilöllisyystodistus. Pikavipit ovat olleet nuorten ikäluokkien suuressa suosioissa, millä on myös omat negatiiviset vaikutuksensa. Nuoret eivät ymmärrä niiden korkeita korkoprosentteja ja ne pitää myös maksaa aikanaan takaisin. Moni ottaa toisen, kolmannen jne. pikavipin rahoittamaan aikasempia vippejä.

Sukupuolineutraali mainonta katoaa?

Pari viikkoa sitten kirjoitin mainonnasta, joka ei ole sukupuolineutraalia vaan sisältää piilomerkityksiä. Annoin pari esimerkkiäkin, kuinka miestä saa mätkiä psyykkisesti mainoksessa, mutta naisten mätkintä tulkittaisiin pahoinpitelyksi.

http://paulisumanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269083-tasa-arvoa-myos-main...

Kun näin talvella on aikaa jopa tv:n katseluun, uusia epäneutraaleja piilomerkityksellisiä miehiä mollaavia mainoksia löytyy tämän tästä. Pari lisäesimerkkiä:

Kirkkoviestinnästä evästeitä rahanarvoisiin etuihin?

On hyvin harvinaista, että piispat ottavat kantaa uskonnollisten lehtien tekemiseen. Piispa Laajasalo kuitenkin ohjeisti seurakuntalehteä. Tavallaan. Hän ei sanonut kantaansa kristilliessä lehdessä vaan markkinoinnissa ja mainonnassa. Jossa nostettiin esiin sitä, miten kirkolla on hyvin vähän seuraajia muun muassa sosiaalisessa mediassa. Tämä on hyvin totta.

Ajasta aikaan: Tarina

Selventävä kantateksti on aluksi syytä lukea täältä.

 

Outoja sähköyhtiöiden mainoksia

Olen viime viikkoina kummastellut kahden sähköyhtiön TV-mainoksia. Toisessa Vaasalainen yritys kehuu heidän sähkönsä olevan Suomen Vaasalaisinta sähköä. https://www.vaasansahko.fi/suomen-vaasalaisinta-sahkoa/ Mikähän lisäarvo kuluttajan ostamalle sähkölle tästä tulee? Luonnollisesti ei mitään, sähkön laatua mitataan ihan muilla arvoilla, kuin mistä se on kotoisin.

Mainokset omalle kaupalliselle kanavalleen

Sain tässä illalla loistavan idean kaupallisen tv-toiminnan edistämiselle. Nykyään mainokset katkeavat kesken kaiken muun ohjelman viedessä niiltä tilaa. Suomi on pikkujenkkilä. Miksemme siis olisi edelläkävijöitä ja keskitä kaikkea tv-mainontaa yhdelle kanavalle, joka voi olla MTV. Merja Ylä-Anttilakin voisi palata maikkariin johtamaan todellista kaupallista kanavaa, jossa mainosaikaa ei viedä dokumenteille ja muille hyötyohjelmille, joista tulee vain kaikkea ajateltavaa.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä